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#阪急電車【さよなら箕面-大阪駅普通】長き歴史を誇る箕面~大阪梅田直通列車、阪急箕面線準急に続き大阪までの直通廃止 関西の気品ある鉄道会社ダイヤ改正石橋阪大駅4番線ホームは幻となる#乗り鉄 #撮り鉄

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さよなら箕面-大阪駅 普通 長き歴史を誇る箕面~大阪梅田直通列車
阪急箕面線準急に続き大阪までの直通廃止
2018年、ダイヤ改正で消滅した箕面宝塚本線直通準急以来の衝撃です。
2022年、阪急電鉄が実施する12月17日のダイヤ改正、箕面線から大阪梅田行きの直通列車が廃止されます。

長き歴史を誇る箕面~大阪梅田直通列車
箕面~大阪梅田間の直通列車の歴史は古く、1950年代に箕面~梅田(現大阪梅田)間で準急の運行がスタートしました。
これ以降「箕面線の優等列車=準急」というイメージが定着することに。梅田行きのみならず、梅田発箕面行きの準急も存在しました。
箕面駅における2021年度の1日乗降人員(通年平均)は阪急全体で58位の10436人です。途中駅の桜井駅が8077人、牧落駅が5893人です。

北大阪急行電鉄はOsaka Metro御堂筋線と相互直通運転をし、阪急箕面線と異なり梅田駅まで乗り換えは不要。箕面萱野駅から梅田駅までの所要時間は24分を予定しています。
箕面駅から大阪梅田駅の所要時間は阪急利用で25分ですから所要時間はそれほど変わらないものの、
北大阪急行電鉄延伸線開業後は少なからず箕面線の乗客は減少することが予想されます。
このような沿線環境を考えると、箕面線のダイヤ見直しもやむを得ないと思います。
Sayonara Minoh-Osaka Station Regular Minoh-Osaka-Umeda direct train with a long history
Abolition of direct service to Osaka following Hankyu Minoh Line semi-express
In 2018, it was the first shock since the Minoh Takarazuka Main Line direct semi-express disappeared due to the timetable revision.
In 2022, Hankyu Corporation will discontinue direct trains from the Minoh Line to Osaka-Umeda on December 17th.

A direct train with a long history between Minoh and Osaka Umeda
The history of direct trains between Minoh and Osaka-Umeda is long, and in the 1950s, a semi-express service started between Minoh and Umeda (now Osaka-Umeda).
Since then, the image of "the Minoh Line's superior train = semi-express" has been established. There were not only Umeda-bound trains, but also semi-express trains bound for Minoh from Umeda.
In 2021, the daily number of passengers (yearly average) at Minoo Station will be 10,436, ranking 58th among Hankyu Railways. There are 8077 people at Sakurai Station on the way, and 5893 people at Makiochi Station.

The Kita-Osaka Kyuko Railway has mutual direct service with the Osaka Metro Midosuji Line, and unlike the Hankyu Minoh Line, there is no need to transfer to Umeda Station. The time required from Minoh Kayano Station to Umeda Station is scheduled to be 24 minutes.
It takes 25 minutes from Minoo Station to Osaka Umeda Station by Hankyu, so the time required is not that much different,
It is expected that the number of passengers on the Minoh Line will decrease after the opening of the Kita-Osaka Kyuko Railway Extension Line.
Considering the environment along the line, I think it is inevitable to review the timetable of the Minoh Line.

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